Saturday, May 11, 2013

1960 - 1964 Maserati 3500 GT Vignale Spyder

1960 - 1964 Maserati 3500 GT Vignale Spyder
car interior photo
Image by Georg Schwalbach (GS1311)
Maserati 3500 is a 2-door coupé and convertible made by Maserati of Italy. It was the company's first attempt at the Gran Turismo market and large-volume production.

Maserati's chief engineer Giulio Alfieri developed the two 2+2 prototype 3500GT, revealed at the Salon International de l'Auto in Geneva, March 1957. Both had a 2600 mm (102.4 in) wheelbase and aluminum bodywork; one a superleggera body by Carrozzeria Touring of Milan, the other by Carrozzeria Allemano.

Minor design changes were done before production of the 1420 kg (3131 lb) Touring-based body started late 1957. Front disc brakes and limited slip differential became optional in 1959, standardized in 1960; rear discs became standard in 1962. Borrani knock-out wire wheels complemented the standard steel wheels, as well as wider 185x16" radial tyres. All cars had leather interior and Jaeger-LeCoultre instruments. Power windows was added as standard.

In 1959 the Maserati 5000 GT was introduced, using the chassis of the 3500GT. Two steel-bodied convertible prototypes by Carrozzeria Vignale and Michelotti were developed in 1959 and shown at the Salon de l'Auto in Paris 1959.

A spider made by Carrozzeria Vignale went into production in 1960, as the 3500 GTs or just «Vignale spider», and had a shortened 2499 mm (98.4 in) chassis weighing 1380 kg (3042 lb).

The 3500 GTi was introduced in 1961 as the first fuel-injected Italian production car. It had a Lucas fuel injection (235 bhp). A 5-speed ZF S5-17 gearbox was now standard (3.02:1, 1.85:1, 1.29:1, 1:1, 0.85:1), as well as disc brakes all round. The body had a lowered roofline and become somewhat longer; minor outward changes appeared as well (new grille, rear lights, vent windows). The rather similar Maserati Sebring (3500 GTiS) also a 2+2 coupe entered production in 1962.

The first year (1958) sold 119 cars, 1961 was the best-selling year totalling 500. All together, 242 Vignale convertibles and nearly 2000 coupes were manufactured, of these, 1973 being Touring coupe, the rest were bodied by other coachbuildes, Carrozzeria Allemano (four coupes, including the 1957 prototype), Zagato (one coupe, 1957), Carrozzeria Boneschi (two cars; 1962, 1963 Salone dell'automobile di Torino, 1962); Salon International de l'Auto in Geneva, 1963), Pietro Frua (two or three coupes, one spider) and Bertone (one coupe). The last was a coupe by Moretti (Salon International de l'Auto in Geneva, 1966).



(Wikipedia)

- - -

Der Maserati 3500 GT (später 3500 GTI und 3500 GTIS oder Sebring) war ein vom italienischen Automobilhersteller Maserati von 1957 bis 1966 produzierter Sportwagen der Oberklasse.

Auf dem Genfer Salon 1957 präsentierte Maserati als Nachfolger des A 6 G 54 den 3500 GT mit 3,5-Liter-Reihensechszylindermotor mit zwei obenliegenden Nockenwellen; dieser war vom Rennsportmodell Tipo 350S abgeleitet, aber für den zivilen Betrieb in der Leistung auf 220 PS reduziert. Das Fahrwerk war mit hinterer Blattfeder-Starrachse eher einfach gehalten. Die Coupékarosserien stammten überwiegend von Carrozzeria Touring, aber es gab aber auch einige wenige Exemplare von anderen Karosseriebaubetrieben, wie Allemano, Frua, Bertone und Moretti. Zagato baute wohl keine Variante des 3500 GT, obwohl es Prospekte davon gibt. Die Cabriolets, Maserati Spider genannt, mit 10 Zentimeter kürzerem Radstand entstanden bei Vignale nach Michelotti-Entwurf. ( Es gab auch hier einige Ausnahmen mit einer Karosserie anderer Hersteller).

1960 erhielt der 3500 GT vordere Scheibenbremsen, 1961 ein Fünfganggetriebe und - zunächst noch wahlweise - eine Lucas-Einspritzanlage anstatt der bisher üblichen drei Flachstromdoppelvergaser der Fa. Weber. Der Motor leistete so 235 PS, die Modellbezeichnung des Maserati lautete dann 3500 GTI.

Auf dem Turiner Salon 1962 zeigte Maserati erstmals den 3500 GTIS oder Sebring, ein 2+2-sitziges Coupé auf dem kürzeren Radstand des 3500 GT-Cabriolets mit Linienführung von Michelotti, so wie er rechts oben im Bild zu sehen ist. Die Technik entsprach dem bisherigen 3500 GTI (Touring). Ab 1965 war der auch hinsichtlich seiner Karosserie überarbeitete Sebring wahlweise mit größeren Reihensechszylindern von 3,7 oder 4 Litern Hubraum erhältlich, die 245 bzw. 255 PS leisteten. Man unterscheidet beide als Sebring I und II.

Vereinfacht gilt es drei Modelle des Maserati 3500 GT/I zu unterscheiden: den von 1957 bis 1964 mit einer Karosserie aus Aluminium als "Superleggera" gebauten 3500 von Touring, den 3500 Spider von Vignale und den 3500 GTIS (Sebring), dessen Karosserie auch bei Vignale hergestellt wurde.

Vom 3500 GT und GTI entstanden bis 1964 insgesamt 1972 Exemplare, vom Sebring 1 und 2 bis 1968 weitere 596 Stück.

(Wikipedia)


1960 - 1964 Maserati 3500 GT Vignale Spyder
car interior photo
Image by Georg Schwalbach (GS1311)
Maserati 3500 is a 2-door coupé and convertible made by Maserati of Italy. It was the company's first attempt at the Gran Turismo market and large-volume production.

Maserati's chief engineer Giulio Alfieri developed the two 2+2 prototype 3500GT, revealed at the Salon International de l'Auto in Geneva, March 1957. Both had a 2600 mm (102.4 in) wheelbase and aluminum bodywork; one a superleggera body by Carrozzeria Touring of Milan, the other by Carrozzeria Allemano.

Minor design changes were done before production of the 1420 kg (3131 lb) Touring-based body started late 1957. Front disc brakes and limited slip differential became optional in 1959, standardized in 1960; rear discs became standard in 1962. Borrani knock-out wire wheels complemented the standard steel wheels, as well as wider 185x16" radial tyres. All cars had leather interior and Jaeger-LeCoultre instruments. Power windows was added as standard.

In 1959 the Maserati 5000 GT was introduced, using the chassis of the 3500GT. Two steel-bodied convertible prototypes by Carrozzeria Vignale and Michelotti were developed in 1959 and shown at the Salon de l'Auto in Paris 1959.

A spider made by Carrozzeria Vignale went into production in 1960, as the 3500 GTs or just «Vignale spider», and had a shortened 2499 mm (98.4 in) chassis weighing 1380 kg (3042 lb).

The 3500 GTi was introduced in 1961 as the first fuel-injected Italian production car. It had a Lucas fuel injection (235 bhp). A 5-speed ZF S5-17 gearbox was now standard (3.02:1, 1.85:1, 1.29:1, 1:1, 0.85:1), as well as disc brakes all round. The body had a lowered roofline and become somewhat longer; minor outward changes appeared as well (new grille, rear lights, vent windows). The rather similar Maserati Sebring (3500 GTiS) also a 2+2 coupe entered production in 1962.

The first year (1958) sold 119 cars, 1961 was the best-selling year totalling 500. All together, 242 Vignale convertibles and nearly 2000 coupes were manufactured, of these, 1973 being Touring coupe, the rest were bodied by other coachbuildes, Carrozzeria Allemano (four coupes, including the 1957 prototype), Zagato (one coupe, 1957), Carrozzeria Boneschi (two cars; 1962, 1963 Salone dell'automobile di Torino, 1962); Salon International de l'Auto in Geneva, 1963), Pietro Frua (two or three coupes, one spider) and Bertone (one coupe). The last was a coupe by Moretti (Salon International de l'Auto in Geneva, 1966).



(Wikipedia)

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Der Maserati 3500 GT (später 3500 GTI und 3500 GTIS oder Sebring) war ein vom italienischen Automobilhersteller Maserati von 1957 bis 1966 produzierter Sportwagen der Oberklasse.

Auf dem Genfer Salon 1957 präsentierte Maserati als Nachfolger des A 6 G 54 den 3500 GT mit 3,5-Liter-Reihensechszylindermotor mit zwei obenliegenden Nockenwellen; dieser war vom Rennsportmodell Tipo 350S abgeleitet, aber für den zivilen Betrieb in der Leistung auf 220 PS reduziert. Das Fahrwerk war mit hinterer Blattfeder-Starrachse eher einfach gehalten. Die Coupékarosserien stammten überwiegend von Carrozzeria Touring, aber es gab aber auch einige wenige Exemplare von anderen Karosseriebaubetrieben, wie Allemano, Frua, Bertone und Moretti. Zagato baute wohl keine Variante des 3500 GT, obwohl es Prospekte davon gibt. Die Cabriolets, Maserati Spider genannt, mit 10 Zentimeter kürzerem Radstand entstanden bei Vignale nach Michelotti-Entwurf. ( Es gab auch hier einige Ausnahmen mit einer Karosserie anderer Hersteller).

1960 erhielt der 3500 GT vordere Scheibenbremsen, 1961 ein Fünfganggetriebe und - zunächst noch wahlweise - eine Lucas-Einspritzanlage anstatt der bisher üblichen drei Flachstromdoppelvergaser der Fa. Weber. Der Motor leistete so 235 PS, die Modellbezeichnung des Maserati lautete dann 3500 GTI.

Auf dem Turiner Salon 1962 zeigte Maserati erstmals den 3500 GTIS oder Sebring, ein 2+2-sitziges Coupé auf dem kürzeren Radstand des 3500 GT-Cabriolets mit Linienführung von Michelotti, so wie er rechts oben im Bild zu sehen ist. Die Technik entsprach dem bisherigen 3500 GTI (Touring). Ab 1965 war der auch hinsichtlich seiner Karosserie überarbeitete Sebring wahlweise mit größeren Reihensechszylindern von 3,7 oder 4 Litern Hubraum erhältlich, die 245 bzw. 255 PS leisteten. Man unterscheidet beide als Sebring I und II.

Vereinfacht gilt es drei Modelle des Maserati 3500 GT/I zu unterscheiden: den von 1957 bis 1964 mit einer Karosserie aus Aluminium als "Superleggera" gebauten 3500 von Touring, den 3500 Spider von Vignale und den 3500 GTIS (Sebring), dessen Karosserie auch bei Vignale hergestellt wurde.

Vom 3500 GT und GTI entstanden bis 1964 insgesamt 1972 Exemplare, vom Sebring 1 und 2 bis 1968 weitere 596 Stück.

(Wikipedia)


1960 - 1964 Maserati 3500 GT Vignale Spyder
car interior photo
Image by Georg Schwalbach (GS1311)
Maserati 3500 is a 2-door coupé and convertible made by Maserati of Italy. It was the company's first attempt at the Gran Turismo market and large-volume production.

Maserati's chief engineer Giulio Alfieri developed the two 2+2 prototype 3500GT, revealed at the Salon International de l'Auto in Geneva, March 1957. Both had a 2600 mm (102.4 in) wheelbase and aluminum bodywork; one a superleggera body by Carrozzeria Touring of Milan, the other by Carrozzeria Allemano.

Minor design changes were done before production of the 1420 kg (3131 lb) Touring-based body started late 1957. Front disc brakes and limited slip differential became optional in 1959, standardized in 1960; rear discs became standard in 1962. Borrani knock-out wire wheels complemented the standard steel wheels, as well as wider 185x16" radial tyres. All cars had leather interior and Jaeger-LeCoultre instruments. Power windows was added as standard.

In 1959 the Maserati 5000 GT was introduced, using the chassis of the 3500GT. Two steel-bodied convertible prototypes by Carrozzeria Vignale and Michelotti were developed in 1959 and shown at the Salon de l'Auto in Paris 1959.

A spider made by Carrozzeria Vignale went into production in 1960, as the 3500 GTs or just «Vignale spider», and had a shortened 2499 mm (98.4 in) chassis weighing 1380 kg (3042 lb).

The 3500 GTi was introduced in 1961 as the first fuel-injected Italian production car. It had a Lucas fuel injection (235 bhp). A 5-speed ZF S5-17 gearbox was now standard (3.02:1, 1.85:1, 1.29:1, 1:1, 0.85:1), as well as disc brakes all round. The body had a lowered roofline and become somewhat longer; minor outward changes appeared as well (new grille, rear lights, vent windows). The rather similar Maserati Sebring (3500 GTiS) also a 2+2 coupe entered production in 1962.

The first year (1958) sold 119 cars, 1961 was the best-selling year totalling 500. All together, 242 Vignale convertibles and nearly 2000 coupes were manufactured, of these, 1973 being Touring coupe, the rest were bodied by other coachbuildes, Carrozzeria Allemano (four coupes, including the 1957 prototype), Zagato (one coupe, 1957), Carrozzeria Boneschi (two cars; 1962, 1963 Salone dell'automobile di Torino, 1962); Salon International de l'Auto in Geneva, 1963), Pietro Frua (two or three coupes, one spider) and Bertone (one coupe). The last was a coupe by Moretti (Salon International de l'Auto in Geneva, 1966).



(Wikipedia)

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Der Maserati 3500 GT (später 3500 GTI und 3500 GTIS oder Sebring) war ein vom italienischen Automobilhersteller Maserati von 1957 bis 1966 produzierter Sportwagen der Oberklasse.

Auf dem Genfer Salon 1957 präsentierte Maserati als Nachfolger des A 6 G 54 den 3500 GT mit 3,5-Liter-Reihensechszylindermotor mit zwei obenliegenden Nockenwellen; dieser war vom Rennsportmodell Tipo 350S abgeleitet, aber für den zivilen Betrieb in der Leistung auf 220 PS reduziert. Das Fahrwerk war mit hinterer Blattfeder-Starrachse eher einfach gehalten. Die Coupékarosserien stammten überwiegend von Carrozzeria Touring, aber es gab aber auch einige wenige Exemplare von anderen Karosseriebaubetrieben, wie Allemano, Frua, Bertone und Moretti. Zagato baute wohl keine Variante des 3500 GT, obwohl es Prospekte davon gibt. Die Cabriolets, Maserati Spider genannt, mit 10 Zentimeter kürzerem Radstand entstanden bei Vignale nach Michelotti-Entwurf. ( Es gab auch hier einige Ausnahmen mit einer Karosserie anderer Hersteller).

1960 erhielt der 3500 GT vordere Scheibenbremsen, 1961 ein Fünfganggetriebe und - zunächst noch wahlweise - eine Lucas-Einspritzanlage anstatt der bisher üblichen drei Flachstromdoppelvergaser der Fa. Weber. Der Motor leistete so 235 PS, die Modellbezeichnung des Maserati lautete dann 3500 GTI.

Auf dem Turiner Salon 1962 zeigte Maserati erstmals den 3500 GTIS oder Sebring, ein 2+2-sitziges Coupé auf dem kürzeren Radstand des 3500 GT-Cabriolets mit Linienführung von Michelotti, so wie er rechts oben im Bild zu sehen ist. Die Technik entsprach dem bisherigen 3500 GTI (Touring). Ab 1965 war der auch hinsichtlich seiner Karosserie überarbeitete Sebring wahlweise mit größeren Reihensechszylindern von 3,7 oder 4 Litern Hubraum erhältlich, die 245 bzw. 255 PS leisteten. Man unterscheidet beide als Sebring I und II.

Vereinfacht gilt es drei Modelle des Maserati 3500 GT/I zu unterscheiden: den von 1957 bis 1964 mit einer Karosserie aus Aluminium als "Superleggera" gebauten 3500 von Touring, den 3500 Spider von Vignale und den 3500 GTIS (Sebring), dessen Karosserie auch bei Vignale hergestellt wurde.

Vom 3500 GT und GTI entstanden bis 1964 insgesamt 1972 Exemplare, vom Sebring 1 und 2 bis 1968 weitere 596 Stück.

(Wikipedia)


1957 - 1966 Maserati 3500 GT (05)
car interior photo
Image by Georg Schwalbach (GS1311)
Maserati 3500 is a 2-door coupé and convertible made by Maserati of Italy. It was the company's first attempt at the Gran Turismo market and large-volume production.

Maserati's chief engineer Giulio Alfieri developed the two 2+2 prototype 3500GT, revealed at the Salon International de l'Auto in Geneva, March 1957. Both had a 2600 mm (102.4 in) wheelbase and aluminum bodywork; one a superleggera body by Carrozzeria Touring of Milan, the other by Carrozzeria Allemano.

Minor design changes were done before production of the 1420 kg (3131 lb) Touring-based body started late 1957. Front disc brakes and limited slip differential became optional in 1959, standardized in 1960; rear discs became standard in 1962. Borrani knock-out wire wheels complemented the standard steel wheels, as well as wider 185x16" radial tyres. All cars had leather interior and Jaeger-LeCoultre instruments. Power windows was added as standard.

In 1959 the Maserati 5000 GT was introduced, using the chassis of the 3500GT. Two steel-bodied convertible prototypes by Carrozzeria Vignale and Michelotti were developed in 1959 and shown at the Salon de l'Auto in Paris 1959.

A spider made by Carrozzeria Vignale went into production in 1960, as the 3500 GTs or just «Vignale spider», and had a shortened 2499 mm (98.4 in) chassis weighing 1380 kg (3042 lb).

The 3500 GTi was introduced in 1961 as the first fuel-injected Italian production car. It had a Lucas fuel injection (235 bhp). A 5-speed ZF S5-17 gearbox was now standard (3.02:1, 1.85:1, 1.29:1, 1:1, 0.85:1), as well as disc brakes all round. The body had a lowered roofline and become somewhat longer; minor outward changes appeared as well (new grille, rear lights, vent windows). The rather similar Maserati Sebring (3500 GTiS) also a 2+2 coupe entered production in 1962.

The first year (1958) sold 119 cars, 1961 was the best-selling year totalling 500. All together, 242 Vignale convertibles and nearly 2000 coupes were manufactured, of these, 1973 being Touring coupe, the rest were bodied by other coachbuildes, Carrozzeria Allemano (four coupes, including the 1957 prototype), Zagato (one coupe, 1957), Carrozzeria Boneschi (two cars; 1962, 1963 Salone dell'automobile di Torino, 1962); Salon International de l'Auto in Geneva, 1963), Pietro Frua (two or three coupes, one spider) and Bertone (one coupe). The last was a coupe by Moretti (Salon International de l'Auto in Geneva, 1966).



(Wikipedia)

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Der Maserati 3500 GT (später 3500 GTI und 3500 GTIS oder Sebring) war ein vom italienischen Automobilhersteller Maserati von 1957 bis 1966 produzierter Sportwagen der Oberklasse.

Auf dem Genfer Salon 1957 präsentierte Maserati als Nachfolger des A 6 G 54 den 3500 GT mit 3,5-Liter-Reihensechszylindermotor mit zwei obenliegenden Nockenwellen; dieser war vom Rennsportmodell Tipo 350S abgeleitet, aber für den zivilen Betrieb in der Leistung auf 220 PS reduziert. Das Fahrwerk war mit hinterer Blattfeder-Starrachse eher einfach gehalten. Die Coupékarosserien stammten überwiegend von Carrozzeria Touring, aber es gab aber auch einige wenige Exemplare von anderen Karosseriebaubetrieben, wie Allemano, Frua, Bertone und Moretti. Zagato baute wohl keine Variante des 3500 GT, obwohl es Prospekte davon gibt. Die Cabriolets, Maserati Spider genannt, mit 10 Zentimeter kürzerem Radstand entstanden bei Vignale nach Michelotti-Entwurf. ( Es gab auch hier einige Ausnahmen mit einer Karosserie anderer Hersteller).

1960 erhielt der 3500 GT vordere Scheibenbremsen, 1961 ein Fünfganggetriebe und - zunächst noch wahlweise - eine Lucas-Einspritzanlage anstatt der bisher üblichen drei Flachstromdoppelvergaser der Fa. Weber. Der Motor leistete so 235 PS, die Modellbezeichnung des Maserati lautete dann 3500 GTI.

Auf dem Turiner Salon 1962 zeigte Maserati erstmals den 3500 GTIS oder Sebring, ein 2+2-sitziges Coupé auf dem kürzeren Radstand des 3500 GT-Cabriolets mit Linienführung von Michelotti, so wie er rechts oben im Bild zu sehen ist. Die Technik entsprach dem bisherigen 3500 GTI (Touring). Ab 1965 war der auch hinsichtlich seiner Karosserie überarbeitete Sebring wahlweise mit größeren Reihensechszylindern von 3,7 oder 4 Litern Hubraum erhältlich, die 245 bzw. 255 PS leisteten. Man unterscheidet beide als Sebring I und II.

Vereinfacht gilt es drei Modelle des Maserati 3500 GT/I zu unterscheiden: den von 1957 bis 1964 mit einer Karosserie aus Aluminium als "Superleggera" gebauten 3500 von Touring, den 3500 Spider von Vignale und den 3500 GTIS (Sebring), dessen Karosserie auch bei Vignale hergestellt wurde.

Vom 3500 GT und GTI entstanden bis 1964 insgesamt 1972 Exemplare, vom Sebring 1 und 2 bis 1968 weitere 596 Stück.

(Wikipedia)


1957 - 1966 Maserati 3500 GT (04)
car interior photo
Image by Georg Schwalbach (GS1311)
Maserati 3500 is a 2-door coupé and convertible made by Maserati of Italy. It was the company's first attempt at the Gran Turismo market and large-volume production.

Maserati's chief engineer Giulio Alfieri developed the two 2+2 prototype 3500GT, revealed at the Salon International de l'Auto in Geneva, March 1957. Both had a 2600 mm (102.4 in) wheelbase and aluminum bodywork; one a superleggera body by Carrozzeria Touring of Milan, the other by Carrozzeria Allemano.

Minor design changes were done before production of the 1420 kg (3131 lb) Touring-based body started late 1957. Front disc brakes and limited slip differential became optional in 1959, standardized in 1960; rear discs became standard in 1962. Borrani knock-out wire wheels complemented the standard steel wheels, as well as wider 185x16" radial tyres. All cars had leather interior and Jaeger-LeCoultre instruments. Power windows was added as standard.

In 1959 the Maserati 5000 GT was introduced, using the chassis of the 3500GT. Two steel-bodied convertible prototypes by Carrozzeria Vignale and Michelotti were developed in 1959 and shown at the Salon de l'Auto in Paris 1959.

A spider made by Carrozzeria Vignale went into production in 1960, as the 3500 GTs or just «Vignale spider», and had a shortened 2499 mm (98.4 in) chassis weighing 1380 kg (3042 lb).

The 3500 GTi was introduced in 1961 as the first fuel-injected Italian production car. It had a Lucas fuel injection (235 bhp). A 5-speed ZF S5-17 gearbox was now standard (3.02:1, 1.85:1, 1.29:1, 1:1, 0.85:1), as well as disc brakes all round. The body had a lowered roofline and become somewhat longer; minor outward changes appeared as well (new grille, rear lights, vent windows). The rather similar Maserati Sebring (3500 GTiS) also a 2+2 coupe entered production in 1962.

The first year (1958) sold 119 cars, 1961 was the best-selling year totalling 500. All together, 242 Vignale convertibles and nearly 2000 coupes were manufactured, of these, 1973 being Touring coupe, the rest were bodied by other coachbuildes, Carrozzeria Allemano (four coupes, including the 1957 prototype), Zagato (one coupe, 1957), Carrozzeria Boneschi (two cars; 1962, 1963 Salone dell'automobile di Torino, 1962); Salon International de l'Auto in Geneva, 1963), Pietro Frua (two or three coupes, one spider) and Bertone (one coupe). The last was a coupe by Moretti (Salon International de l'Auto in Geneva, 1966).



(Wikipedia)

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Der Maserati 3500 GT (später 3500 GTI und 3500 GTIS oder Sebring) war ein vom italienischen Automobilhersteller Maserati von 1957 bis 1966 produzierter Sportwagen der Oberklasse.

Auf dem Genfer Salon 1957 präsentierte Maserati als Nachfolger des A 6 G 54 den 3500 GT mit 3,5-Liter-Reihensechszylindermotor mit zwei obenliegenden Nockenwellen; dieser war vom Rennsportmodell Tipo 350S abgeleitet, aber für den zivilen Betrieb in der Leistung auf 220 PS reduziert. Das Fahrwerk war mit hinterer Blattfeder-Starrachse eher einfach gehalten. Die Coupékarosserien stammten überwiegend von Carrozzeria Touring, aber es gab aber auch einige wenige Exemplare von anderen Karosseriebaubetrieben, wie Allemano, Frua, Bertone und Moretti. Zagato baute wohl keine Variante des 3500 GT, obwohl es Prospekte davon gibt. Die Cabriolets, Maserati Spider genannt, mit 10 Zentimeter kürzerem Radstand entstanden bei Vignale nach Michelotti-Entwurf. ( Es gab auch hier einige Ausnahmen mit einer Karosserie anderer Hersteller).

1960 erhielt der 3500 GT vordere Scheibenbremsen, 1961 ein Fünfganggetriebe und - zunächst noch wahlweise - eine Lucas-Einspritzanlage anstatt der bisher üblichen drei Flachstromdoppelvergaser der Fa. Weber. Der Motor leistete so 235 PS, die Modellbezeichnung des Maserati lautete dann 3500 GTI.

Auf dem Turiner Salon 1962 zeigte Maserati erstmals den 3500 GTIS oder Sebring, ein 2+2-sitziges Coupé auf dem kürzeren Radstand des 3500 GT-Cabriolets mit Linienführung von Michelotti, so wie er rechts oben im Bild zu sehen ist. Die Technik entsprach dem bisherigen 3500 GTI (Touring). Ab 1965 war der auch hinsichtlich seiner Karosserie überarbeitete Sebring wahlweise mit größeren Reihensechszylindern von 3,7 oder 4 Litern Hubraum erhältlich, die 245 bzw. 255 PS leisteten. Man unterscheidet beide als Sebring I und II.

Vereinfacht gilt es drei Modelle des Maserati 3500 GT/I zu unterscheiden: den von 1957 bis 1964 mit einer Karosserie aus Aluminium als "Superleggera" gebauten 3500 von Touring, den 3500 Spider von Vignale und den 3500 GTIS (Sebring), dessen Karosserie auch bei Vignale hergestellt wurde.

Vom 3500 GT und GTI entstanden bis 1964 insgesamt 1972 Exemplare, vom Sebring 1 und 2 bis 1968 weitere 596 Stück.

(Wikipedia)

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