Saturday, May 25, 2013

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Image by Brave Heart


1956 - 1969 Morris Minor 1000 Convertible (02)
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Image by Georg Schwalbach (GS1311)
The Morris Minor is a British economy car that debuted at the Earls Court Motor Show, London, on 20 September 1948. Designed under the leadership of Alec Issigonis, more than 1.3 million were manufactured between 1948 and 1971. Initially available as a 2-door saloon and tourer (convertible), the range was subsequently expanded to include a 4-door saloon in 1950, and in 1952 a wood-framed estate (the Traveller), panel van and pick-up truck variants.

The Morris Minor was again updated in 1956 when the engine was increased in capacity to 948 cc (57.9 cu in). The two-piece split windscreen was replaced with a curved one-piece one and the rear window was enlarged. In 1961 the semaphore-style trafficators were replaced by the flashing direction indicators, then becoming the norm for the UK market. An upmarket car based on the Minor floorpan using the larger BMC B-Series engine was sold as the Riley One-Point-Five/Wolseley 1500 beginning in 1957: versions of this Wolseley/Riley variant were also produced by BMC Australia as the Morris Major and the Austin Lancer.

(Wikipedia)

- - -

Der Morris Minor war ein Kleinwagen, den die Morris Motor Company 1928 vorstellte und, mit Unterbrechungen, bis 1971 herstellte.

Das Auto wurde 1956 nochmals überarbeitet und erhielt den Motor des Austin A35 mit 948 cm³ Hubraum. Der neue Motor war durch die verstärkte Kurbelwelle wesentlich robuster; das ebenfalls verbesserte Getriebe (mit kurzem Schalthebel) verfügte über eine glücklichere Abstufung und war leichter zu schalten. Die geteilte Windschutzscheibe wurde durch eine gebogene ersetzt, die aus einem Stück bestand. Zudem wurde das Heckfenster vergrößert. Eine Luxusausführung auf Minor-Fahrgestell, aber mit einem größeren BMC-Motor der B-Serie, wurde als Riley 1.5 bzw. Wolseley 1500 ab Anfang 1957 verkauft. Viele Minor-Enthusiasten betrachten den Minor 1000 als ausgewogenstes Modell. Der spätere 1.098 cm³-Motor sollte nie ganz die Laufruhe, die Haltbarkeit und die Ökonomie des 948er erreichen.

(Wikipedia)


1956 - 1969 Morris Minor 1000 Convertible (03)
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Image by Georg Schwalbach (GS1311)
The Morris Minor is a British economy car that debuted at the Earls Court Motor Show, London, on 20 September 1948. Designed under the leadership of Alec Issigonis, more than 1.3 million were manufactured between 1948 and 1971. Initially available as a 2-door saloon and tourer (convertible), the range was subsequently expanded to include a 4-door saloon in 1950, and in 1952 a wood-framed estate (the Traveller), panel van and pick-up truck variants.

The Morris Minor was again updated in 1956 when the engine was increased in capacity to 948 cc (57.9 cu in). The two-piece split windscreen was replaced with a curved one-piece one and the rear window was enlarged. In 1961 the semaphore-style trafficators were replaced by the flashing direction indicators, then becoming the norm for the UK market. An upmarket car based on the Minor floorpan using the larger BMC B-Series engine was sold as the Riley One-Point-Five/Wolseley 1500 beginning in 1957: versions of this Wolseley/Riley variant were also produced by BMC Australia as the Morris Major and the Austin Lancer.

(Wikipedia)

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Der Morris Minor war ein Kleinwagen, den die Morris Motor Company 1928 vorstellte und, mit Unterbrechungen, bis 1971 herstellte.

Das Auto wurde 1956 nochmals überarbeitet und erhielt den Motor des Austin A35 mit 948 cm³ Hubraum. Der neue Motor war durch die verstärkte Kurbelwelle wesentlich robuster; das ebenfalls verbesserte Getriebe (mit kurzem Schalthebel) verfügte über eine glücklichere Abstufung und war leichter zu schalten. Die geteilte Windschutzscheibe wurde durch eine gebogene ersetzt, die aus einem Stück bestand. Zudem wurde das Heckfenster vergrößert. Eine Luxusausführung auf Minor-Fahrgestell, aber mit einem größeren BMC-Motor der B-Serie, wurde als Riley 1.5 bzw. Wolseley 1500 ab Anfang 1957 verkauft. Viele Minor-Enthusiasten betrachten den Minor 1000 als ausgewogenstes Modell. Der spätere 1.098 cm³-Motor sollte nie ganz die Laufruhe, die Haltbarkeit und die Ökonomie des 948er erreichen.

(Wikipedia)


1968 - 1972 Reliant Scimitar GTE SE5 Overdrive (02)
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Image by Georg Schwalbach (GS1311)
Tom Karen of Ogle was asked to submit some body designs based on the Ogle Design GTS estate car experiment for a new four seater Scimitar, the SE5 Reliant Scimitar. Managing Director Ray Wiggin, Chief Engineer John Crosthwaite and fibreglass body expert Ken Wood went to Ogle’s in Letchworth to look at a couple of mock-up body designs for the new SE5. Wiggin told Wood to go ahead and do a proper master.

The SE5 was conceived and ready for the 1968 Motor Show in under 12 months. For the SE5 John Crosthwaite and his team designed a completely different chassis frame, revised and improved suspension, new and relocated fuel tank, a rollover bar, new cooling system, spare wheel mounted in the nose to give increased rear space and a 17 gallon fuel tank. When designing the chassis Crosthwaite worked closely with Ogle body stylist Peter Bailey to modify and refine the prototype.

4311 SE5s were produced. The 5A model sold more than any other Scimitar, with 5105 manufactured. The Princess Anne was given a manual overdrive SE5 for a joint 20th birthday present and Christmas present in November 1970 by the Queen and the Duke of Edinburgh. It was Air Force blue in colour with a grey leather interior and registered 1420 H in recognition of her position as Colonel-in-Chief of the 14th/20th Hussars. Princess Anne later owned 8 other GTEs.

(Wikipedia)

- - -

Der Scimitar GTE war ein bedeutsames Auto, sowohl für den Hersteller Reliant als auch für die Automobilindustrie an sich. Das Design des GTE gilt als wegweisend. Auch wenn es bereits zuvor einige bei anderen Herstellern sportliche dreitürige Kombis gegeben hatte - beispielsweise den Chevrolet Nomad von 1955 oder die in Einzelstücken produzierten Shooting Brakes von Aston Martin -, setzten Karen und Reliant die Verbindung aus Kombiwagen und Coupé erstmals in der Serienproduktion um. Tom Karen schuf mit dem Scimitar GTE eine neue Fahrzeugklasse, das sog. Kombicoupé. Das Design des Scimitar GTE beeinflusste unmittelbar eine ganze Reihe anderer, ähnlich gestalteter Modelle vom Volvo P 1800 ES über den Lancia Beta HPE bis hin zum heutigen VW Scirocco III. Tom Karen bezeichnete in einem Interview aus dem Jahr 2001 den Scimitar GTE als seinen wichtigsten Entwurf.

Der GTE erfreute sich in den 1960er und 1970er Jahren vor allem in Großbritannien großen Zuspruchs. Der Wagen verkaufte sich trotz teilweise erheblicher Qualitätsprobleme gut. Zum Erfolg des Wagens trug sicherlich auch der Umstand bei, dass er mit Prinzessin Anne eine Liebhaberin aus dem Hause der Royals hatte; die Tochter der britischen Königin fuhr im Laufe der Jahre nicht weniger als sieben - nach anderen Quellen neun und nach wieder anderen sogar zehn - Scimitar GTEs der Serien SE5 und SE6. Prinzessin Anne erhielt 1986 den letzten bei Reliant hergestellten Scimitar GTE, während ihr Vater, Prinz Philip, für einige Jahre dessen Prototypen fuhr.

(Wikipedia)


1968 - 1972 Reliant Scimitar GTE SE5 Overdrive (01)
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Image by Georg Schwalbach (GS1311)
Tom Karen of Ogle was asked to submit some body designs based on the Ogle Design GTS estate car experiment for a new four seater Scimitar, the SE5 Reliant Scimitar. Managing Director Ray Wiggin, Chief Engineer John Crosthwaite and fibreglass body expert Ken Wood went to Ogle’s in Letchworth to look at a couple of mock-up body designs for the new SE5. Wiggin told Wood to go ahead and do a proper master.

The SE5 was conceived and ready for the 1968 Motor Show in under 12 months. For the SE5 John Crosthwaite and his team designed a completely different chassis frame, revised and improved suspension, new and relocated fuel tank, a rollover bar, new cooling system, spare wheel mounted in the nose to give increased rear space and a 17 gallon fuel tank. When designing the chassis Crosthwaite worked closely with Ogle body stylist Peter Bailey to modify and refine the prototype.

4311 SE5s were produced. The 5A model sold more than any other Scimitar, with 5105 manufactured. The Princess Anne was given a manual overdrive SE5 for a joint 20th birthday present and Christmas present in November 1970 by the Queen and the Duke of Edinburgh. It was Air Force blue in colour with a grey leather interior and registered 1420 H in recognition of her position as Colonel-in-Chief of the 14th/20th Hussars. Princess Anne later owned 8 other GTEs.

(Wikipedia)

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Der Scimitar GTE war ein bedeutsames Auto, sowohl für den Hersteller Reliant als auch für die Automobilindustrie an sich. Das Design des GTE gilt als wegweisend. Auch wenn es bereits zuvor einige bei anderen Herstellern sportliche dreitürige Kombis gegeben hatte - beispielsweise den Chevrolet Nomad von 1955 oder die in Einzelstücken produzierten Shooting Brakes von Aston Martin -, setzten Karen und Reliant die Verbindung aus Kombiwagen und Coupé erstmals in der Serienproduktion um. Tom Karen schuf mit dem Scimitar GTE eine neue Fahrzeugklasse, das sog. Kombicoupé. Das Design des Scimitar GTE beeinflusste unmittelbar eine ganze Reihe anderer, ähnlich gestalteter Modelle vom Volvo P 1800 ES über den Lancia Beta HPE bis hin zum heutigen VW Scirocco III. Tom Karen bezeichnete in einem Interview aus dem Jahr 2001 den Scimitar GTE als seinen wichtigsten Entwurf.

Der GTE erfreute sich in den 1960er und 1970er Jahren vor allem in Großbritannien großen Zuspruchs. Der Wagen verkaufte sich trotz teilweise erheblicher Qualitätsprobleme gut. Zum Erfolg des Wagens trug sicherlich auch der Umstand bei, dass er mit Prinzessin Anne eine Liebhaberin aus dem Hause der Royals hatte; die Tochter der britischen Königin fuhr im Laufe der Jahre nicht weniger als sieben - nach anderen Quellen neun und nach wieder anderen sogar zehn - Scimitar GTEs der Serien SE5 und SE6. Prinzessin Anne erhielt 1986 den letzten bei Reliant hergestellten Scimitar GTE, während ihr Vater, Prinz Philip, für einige Jahre dessen Prototypen fuhr.

(Wikipedia)

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